Program wychowawczy szkoły (80)
Dodane przez EW dnia 08.01.2006
1. Ogólne założenia programu wychowawczego

Szkoła średnia ma znaczący wpływ na wybór przyszłej drogi życiowej. Dlatego w programie wychowawczym szkoły wyraźnie określamy obowiązki, które powinien spełnić uczeń, aby ukończyć naszą Szkołę. Do nich należą również te najprostsze jak: chęć zdobywania nowych wiadomości i umiejętności, uczęszczanie do szkoły, przygotowanie do lekcji, punktualność. Odpowiedzialne wykonywanie tych podstawowych obowiązków jest niejednokrotnie bardzo trudne dla ucznia i stanowi w przyszłości przyczynę wielu niepowodzeń i kłopotów. Nie ma bowiem takiego pracodawcy, który tolerowałby niekompetencję, absencję, spóźnienia, czy lekceważenie powierzonych obowiązków. Zatem zdecydowanie podkreślamy znaczenie programu wychowawczego dla kształtowania sylwetki absolwenta Zespołu Szkół Budowlanych i Odzieżowych im. Henryka Sienkiewicza.
Zaproszenie do współpracy kierujemy do rodziców. Oczekujemy, że będą oni współpracować z wychowawcami i nauczycielami przez cały czas nauki ich dzieci w Naszej szkole. Pragniemy podkreślić, że to rodzice posiadają największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci, a nauczyciele w swej działalności edukacyjnej wspierają rodziców. Coraz częściej Rodzice nie mają czasu na zajmowanie się sprawami szkolnymi swoich dzieci. Wzrasta absencja na zebraniach szkolnych i wywiadówkach, a niejednokrotnie brak kontaktu z Rodzicami bądź prawnymi opiekunami uczniów jest powodem poważnych kłopotów. Dlatego Program Rozwoju Szkoły skierowany jest również do Rodziców. Chcemy, aby zapoznali się z wymaganiami dydaktyczno wychowawczymi, historią szkoły i sugestiami, które ułatwią wzajemną współpracę nauczycieli i Rodziców dla dobra wszystkich uczniów naszej szkoły.
Pragniemy, aby absolwent naszej szkoły był:

Odpowiedzialny:
• ponosi odpowiedzialność za swoje wyniki w nauce
• ponosi odpowiedzialność za swoje zachowanie
• punktualny, dotrzymuje terminów, umie planować, szanuje czas swój i innych
• umie pracować w grupie i ponosi odpowiedzialność za efekt jej pracy

Uspołeczniony:
• posiada nawyki kulturalnego zachowania się
• wdrożony do kultury słowa
• rozumie i akceptuje różnice między ludźmi
• wrażliwy na ludzką krzywdę i poszanowanie godności
• rzetelny, pracowity, sumienny

Otwarty:
• potrafi dyskutować
• gotów wysłuchać innych
• posiada zainteresowania kulturalne i korzysta z dóbr kultury

Patriota:
• gotów służyć ojczyźnie
• kultywuje tradycje narodowe i szkolne
• zna własny region














2. Tabela wymagań wychowawczych
WymaganieKogo dotyczy
Wymagania wychowawczeUczeń :
zna statut szkoły. Jest obecny w szkole, spełnia wymagania dydaktyczno wychowawcze. Jest kulturalny, a jego postawa jest nacechowana życzliwością do otoczenia. Jest uczciwy, odpowiedzialny, szanuje godność osobistą swoją i innych, jest tolerancyjny, zaangażowany w życie klasy i szkoły. Szanuje wyposażenie i pomoce naukowe, troszczy się o porządek na terenie szkoły. Posiada legitymacje szkolną.
Wymagania dotyczące współpracy z rodzicamiRodzice:
zachowują bezpośredni kontakt ze szkołą w sprawach zachowania postępów w nauce. Udział w pracach Rady Rodziców na terenie klasy i szkoły. Obowiązkowa obecność na wywiadówkach, a w razie potrzeby podczas innych spotkań. Znajomość Statutu Szkoły i Planu Szkoły.
Zasady usprawiedliwiania nieobecnościNieobecność na zajęciach lekcyjnych usprawiedliwia zwolnienie lekarskie. Usprawiedliwiać nieobecność mogą także rodzice na stosownym druku. Rodzice są zobowiązani do jak najszybszego poinformowania o nieobecności ucznia w szkole(trzy dni), a w danym dniu mogą zwolnić ucznia z części zajęć po uzyskaniu zgody wychowawcy. Usprawiedliwienie nieobecności musi być przedstawione wychowawcy w ciągu tygodnia po powrocie do szkoły na najbliższej lekcji wychowawczej lub innej lekcji. Ostateczną decyzję o usprawiedliwieniu nieobecności podejmuje wychowawca. Rodzice są zobowiązani do zapoznania się z obowiązującymi kryteriami oceny z zachowania.
Kalendarz zebrań szkolnychUstalany na początku roku szkolnego.
Strój szkolnyUczeń ZSBiO jest ubrany stosownie do sytuacji.
Strój codzienny - wygląd, fryzura, makijaż (dziewczęta) powinien być schludny, stonowany i nie wyzywający. Na zajęcia wychowania fizycznego uczniowie przynoszą strój i obuwie zmienne.
Strój galowy: w odcieniach bieli, szarości, granatu lub czerni - długie spodnie, marynarka, żakiet, spódnica, sukienka - stosowne obuwie.

3. Rajd integracyjny

Rajd integracyjny odbywa się na początku roku szkolnego (wrzesień, październik) i organizowany jest przez Samorząd Uczniowski oraz Zespół Wychowawczy.

Celem rajdu jest:

• Integracja społeczności uczniowskiej – budowanie więzi między uczniami oraz między uczniami a nauczycielami.
• Rozbudzanie potrzeby działania na rzecz szkoły i klasy.
• Nauka zasad współżycia w grupie i rozwijanie umiejętności potrzebnych w życiu
(kultura osobista,. kultura słowa, wspólna zabawa).
• Prezentacja talentów indywidualnych.
• Otrzęsiny pierwszoklasistów.
• Zajęcia rekreacyjne i gry sportowe.